Nexsound – experimental, ambient, noise, improv record label

Review

Rock and Pop

Zavoloka – Plavyna

I vychod ma sve hvezdy v experimentalni elektronice. Jen je treba promnout si oci zalepene zlatym prachem ze Zapadu a otocit se na chvili na druhou stranu. Go East! I tam muze zlatokop narazit na zilu. Jednou z nich je ukrajinsky label Nexsound. A jednou z jejich chranencu je Kateryna Zavoloka. Po debutovem MP3 albu Suspenzia (2003) vydala Katja sve prvni regulerni album, ktere vyvolava v zasvecenych kruzich pozitivni odezvy. Co pozitivni, tahle holka si zaslouzi nadseni. Uz chapu, ze je kamaradkou AGF. Myslenkova spriznenost se nezapre, ackoliv formalni rozdilnost je na prvni pohled slysitelna. A to je dobre. Koncept zvukove cistoty a jednoduchosti v komplikovanejsi zvukove forme. Jeji glitche jsou totiz krkolomne tak, ze musite nekdy natacet hlavu na vsechny strany, abyste zachytili jejich logiku. Ale ona tam je. A dokonce i melodie. Ale chce to usili a zavrit si okno. Intelektualni procistenost, ale ne zadna askeze zvuku. Organicky hedonismus. Jako kdyby jste si za uplnku vyrazili na LSD do prirody a nahodou se napojili na jeji vnitrni jazyk. V pocatecnim soku nerozeznate vic nez zmatek zvukoruchu, ale po chvili uz umite rozlustit dorozumivaci kody. Zvlast kdyz do vas pri Rankove lesni duch vpravi zvukem carovne fujary novy jazyk. Jirik ze Zlatovlasky tusi. Stavate se tichym pozorovatelem prirodni komunikace. Konecne ma kazdy zvuk svuj vyznamovy ekvivalent, ovsem ne v nasem jazyce. Staci dotyk, a vsechno oziva. Uz jste si povidali s mechovymi kvitky? Jako by najednou uz bylo zbytecne hrat si na schovavanou a je nacase si vzajemne odkryt rousku. A jako z jine vrstvy reality vnimate zpev podkarpatskych starenek pri spradani niti a melodii pasackovi fletny, ktera se odrazi od okorale praskajici kury stromu. Ale i do tehle reality jste nekdy patrili, vzpominate? Digitalne upravena prirodni idylka nebo taky nesnesitelna psychedelie. Vyberte si.